اصفهان پایتخت فرهنگی جهان؟!!!

دختر لزبين                                  beautifullesbiangirl@yahoo.com

سال گذشته شهر اصفهان از سوی سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی کنفرانس اسلامی، بمدت یکسال( 1385) بعنوان دومین پایتخت فرهنگی جهان اسلام ( بعد از مکه) انتخاب شد. 

در همان زمان من با شخصی در ارتباط بودم که به فکر تهیه مقاله ای بود با عنوان اینکه « چه كنيم تا روزی اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگی جهان شناخته شود؟» من در آن لحظه فكر كردم كه اگر چنين گزارشی از جانب من نوشته می شد هرگز مهر تاييد نمی خورد، با اینهمه  مایلم نظراتم را  در قالب نوشته ای در تیزبین منتشر کنم.

  پايتخت فرهنگی جهان؟!!! آنهم شهری در ايران؟! ايرانی كه به هيچ عقيده و مرام و سنتی در دنيا احترام نمی گذارد؟

 به هر حال كشور ايران توسط يك عده خاصی اداره می شود و این عده خاص نه تنها هیچ مرام و مسلکی  در جهان را محترم نمی شمارند، بلکه افزون بر آن از تمام دنيا انتظار دارند كه به آنها و عقايدشان،  هر چقدر هم كه بر ضد قوانين حقوق بشر باشد، احترام بگذارند.

خوب اگر اصفهان بخواهد روزی پايتخت فرهنگی جهان شود بايد يك سری امكانات خاصی را جهت جلب توريست فراهم آورد. وقتی كه در ايران به عقيده توريست احترام گذاشته نمی شود و بخصوص زنها به محض ورود بايد محجبه شوند، مسئولان چگونه توقع دارند که  مردم (غیر مسلمان) جهان بازدید از ایران را به قیمت نقض حق انتخاب پوشش خود، که مسئله ای است شخصی، بجان بخرند؟ بخصوص که در کشورهای تاریخی مشابه ایران همچون مصر، یونان و غیره از اینگونه محدودیت ها خبری نیست. راستش من اگر به جای آنها بودم هرگز پا به چنين مملكتی كه مسئولانش در بدو ورود از من اينچنين پذيرايی كرده و بی حجابی من را مايه تحريك اميال شهوانی مردانشان می دانستند، نمی گذاشتم.  توریسم با موضوع آشنایی فرهنگ ها و نزدیک شدن مردم جهان با یکدیگر سر و کار دارد.  یک توریست با ورود خود تنها امکان اقتصادی فراهم نمی آورد بلکه  تبادل فرهنگی هم یک عامل مهم است پس نه تنها  با فرهنگ و مردم کشور میزبان آشنا می شود بلکه راه و رسم کشور خود را هم به مردم کشور میزبان معرفی می کند؛ نوعی تبادل فرهنگی و آشنایی دو جانبه. با ورود توریست به کشور، ما با مردم مختلف، با فرهنگ ها و نژادهای مختلف آشنا شده و به پذیرش آن دسته از انسانهائی که مشابه ما نیستند و احترام به عقیده و نژاد آنها عادت می کنیم. آنوقت مشاهده یک خارجی برای ما اینقدر عجیب نخواهد بود و ما رفتار نرمال تری در برابر یک غریبه خواهیم داشت. از طرفی به مرور زمان رفتار بهتری در برابر ایرانیانی با نژادها و عقاید مختلف نیز در پیش خواهیم گرفت. زمانیکه در کشور ما به گونه گونی فرهنگی و نژادی احترام گذارده شود شاید حتی تعدادی از توریستها تصمیم بگیرند ایران را به عنوان محل زندگی خود انتخاب نموده و سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و علمی خود را برای ما به ارمغان آورند.

دومین موردی که باید به آن توجه شود مسئله امکانات تفریحی یک شهر است. در سراسر دنیا وقتی یک عده به يك كشور خارجی می روند يك سری كلابهای رقص و موسيقی ای وجود دارد كه مسافرين وقتشان را معمولا تا نيمه های شب و گاهی تا صبح در اين كلاب ها می گذرانند. خوب كسی كه وارد اصفهان می شود با اتمام بازدید  از تعدادی  آثار باستانی در روز، بعدآ چه كند و غروب و شب خود را چگونه بگذراند؟ بله قدم زدن در چهارباغ و در كنار زاينده رود هم يك راهی است كه در پيش روی توريست قرار دارد كه البته من نمی دانم چند بار قراره اين خيابانها توسط توريست محترم متر شوند. پياده روی در خيابانها هم فكر نمی كنم با وجود توده ای از زنان و مردان سياه پوش، قهوه ای پوش و سرمه ای پوش چندان جذابيتی برای توريست داشته باشد، این رنگها دل من يكی كه دنيای رنگی ديگری هم نديده ام  را می گيرند وای به حال توريست.   محدودیت های موجود در مملکت ما موجب می شوند كه تنها عده بسيار محدودی از توريست ها به سمت شهر تاريخی اصفهان ( و کلآ ایران) جذب گردند. من فكر می كنم افرادی كه ايران را برای بازدید انتخاب می كنند بايد افراد محدود و خاصی باشند كه اينقدر شيفته مشاهده آثار باستانی و تاريخی هستند كه حاضرند  وقت و پول خود را را صرف و محدویت های فرهنگی و گذشت از  راه و رسم  جا افتاده توریسم در جهان را بجان خریده ، به ایران بیایند آنهم برای ديدن آثار باستانی  در حد چند ساعت در طول روز و بعد  صحبت و قدم زدن و(  دیدن رنگ پوشش غم برانگیز مردمان کشور میزبان)، شب خود را به نوعی به روز آورند و بعد به کشور خود بازگردند. و فراموش نکنیم کشورهای دیگری که آثار باستانی کمتری از ایران ندارند چه بسا در نگهداری  و معرفی آنها به مردم جهان و همچنین ایجاد امکانات تفریحی برای توریستها بسیار موفق تر از ما عمل کرده اند. برای نمونه درصدی از توریسم جهان که نصیب ترکیه، یونان، مصر، چین، تایلند، مالزی وغیره می شود را با درصدی که نصیب ایران می گردد مقایسه کنید. از این گذشته کشوری همچون امارات متحده عربی کمبود آثار باستانی خود را با ایجاد امکانات تفریحی و گردشگری و آزادی عمل برای توریست ها جبران کرده و سهم قابل توجهی از توریسم جهان را بخود اختصاص داده است. امروزه صنعت توریسم نقش قابل توجهی در رشد اقتصادی کشورهای جهان ایفا می کند و در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری نقش مهمی دارد. ما تا کی میخواهیم به نفت و گازمان اکتفا کنیم ، آنهم در انحصار کامل دولت که درآمد آن را بصورت قطره ای به حلقوم مردم می ریزد.جالب اينجاست كه چندی پیش پدرم گله مند بود كه ايرانيها دبی را آباد كرده اند. من هم در جواب ايشون گفتم حق دارند. وقتی ايرانی در سرزمين خودش آسايش ندارد چگونه میتوان توقع داشت که توريست های خارجی جذب شهر و ديارمان شوند؛ مگر دبی شهری در يك كشور عربی نيست؟ مگر خود اسلام از دل سرزمين عرب به پا نخاسته؟  پس چرا حاکمان کشورهای عربی به حجاب توريستها و حتی ساكنان خود دبی ايرادی نمی گيرند؟ چرا ايرانيها برای تماشای كنسرت خوانندگانشان بايد راهی دبی شوند؟ تمام تهيه كنندگان و كنسرت گذاران ايرانی چه سرمايه هائی را كه در دبی به كار نمی اندازند. ما می گوئيم چرا؟ من دوست دارم بدانم وجود اين دنس كلابها و توريستهای بی حجاب چقدر در نزول ايمان عربها و برگشت آنها از دين اسلام مؤثر بوده؟ مگر نه اينكه ايرانيان مقيم دبی گله مندند كه عربها بسيار به دين خود مقيدند و نماز و روزه شان ترك نمی شود و اين برای بعضی ازايرانيهای مقيم آنجا كه چندان هم پايبند به اصول مذهبی نيستند كمی سخت است.

من فكر می كنم برای آنكه اصفهان روزی پايتخت فرهنگی جهان شود كل ايران بايد زير و رو گردد.

====

بد نیست بدانیم که در  میان بیست و پنج کشور جهان که در رده بالای جذب توریسم قرار دارند، خبری از ایران نیست.این هم لینک برای کسب اطلاع:

http://www.world-tourism.org/facts/eng/pdf/indicators/Top25_ita.pdf

و برای اطلاعات باز هم بیشتر به این لینک سر بزنید:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Tourism_Rankings#Number_of_foreign_tourists_in_2003.2C_2004_and_2005

12 پاسخ to “اصفهان پایتخت فرهنگی جهان؟!!!”

  1. سلام Says:

    سلام تیزبین
    میخواستم خبر بدم که مهستس شاهرخی توی سایتش به مصاحبه ات با نیلوفر بیضایی در باره هموفوبیا لینک داده و از عباس معروفی هم انتقد کرده. حتمآ سر بزن و بخون.
    من خودم چند سال پیش تصادفی در محلی در آلمان با عباس معروفی یک سلام وعلیکی داشتم. بعد از یه مدت ازم پرسید متاهل هستی؟ گفتم نه من گی هستم. برخوردش ظاهرآ خیلی خوب و محترمانه بود و حتی یکی از کتابهایش را هم برایم معرفی کرد . تعجب میکنم که اینطور برخوردی تو وبلاگش کرده؟
    ادرس سایت مهستس شاهرخی را هم برات میگذارم. موفق باشی.
    http://chachmanbidar.blogspot.com/

  2. Reza Says:

    فعلا نظري ندارم و موافقم !

  3. لینک داده شد Says:

    این مطلب در سایت فرهنگ گفتگو بچاپ رسید.
    لینک میستقیم مطلب:
    http://www.iranglobal.info/emtyseite3.php?news-id=2434&nid=haupt

  4. keyvan Says:

    دوست عزیز مثل همیشه عالی و خوب نوشتی بسیار از خواندن مقاله شما لذت بردم
    جانا سخن از حال دل ما گویی !!!!

  5. مازیار Says:

    سلام

    مقاله و مطلب متفاوت و در برگیرنده نکات بسیاری بود که من به عنوان خواننده این مقاله بسیار لذت بردم

    بو یژه چند قسمت برایم بسیار جالب بود مثل :

    ايرانی كه به هيچ عقيده و مرام و سنتی در دنيا احترام نمی گذارد؟

    من دوست دارم بدانم وجود اين دنس كلابها و توريستهای بی حجاب چقدر در نزول ايمان عربها و برگشت آنها از دين اسلام مؤثر بوده؟

    و در پایان از دختر لزبین بخاطر این مقاله زیبا تشکر و قدردانی میکنم و همچنین از تیزبین عزیز و گرامی متشکرم

  6. علي Says:

    مقاله بسيار جالبي بود.هفته پيش در اين پايتخت فرهنگي گارد ويژه نيروي انتظامي به يك گي پارتي حمله كردن و هشتاد نفر رو بازداشت كردن.من سه تا از دوستام در ايم مهماني بودن كه از پنج شنبه گذشته تا سه شنبه رو در زندان دستگرد اصفهان بازداشتشون كرده بودن.ساعت 8 شب سه شنبه بود كه بك عده آزاد شدن و حدود پانزده نفر ديگه چون به وثيقه احتياج داشتن تا اون روز آزاد نشدن.بايد جاي باتوم رو روي بدن دوستم ببينيد تا معناي دولت مهرورز رو بفهميم!در اين مورد در وبلاگم نوشتم…

  7. pesare32 Says:

    سلام
    ممنونم که به وبلاگم سر زدی .من دوباره شروع به نوشتن کردم .خوشحال می شم با آدم فهمیده و تیزبینی مثل شما بیشتر آشنا شم .
    این کامنت قبل از من خیلی تاسف باره .الان معلوم نیست اون پسرها که دستگیر شدن تو خونهاشون چه وضعی دارن و پدر ومادر و سایر اعضای خانوادشون چه بر خوردی با اونا دارن .
    خیلی وحشتناکه …

    موفق باشی

  8. زیتون Says:

    موضوع خوبیه. لینک در بالاترین:
    http://balatarin.com/permlink/2007/5/19/1058813

  9. سعيد حاتمی Says:

    با سلام،
    از عضويت شما در «ليست وبلاگ‌های به روز شده» مدتهاست می‌گذرد و با وجود وبلاگ فعالی که داريد، متأسفانه آنرا پينگ نمی‌کنيد. به همين دليل لينک شما تاکنون به صدر ليست نيامده.
    برای پينگ کردن کافيست بعد از آپديت (به روز رسانی) و نوشتن یادداشت جدید، آدرس وبلاگ خود را (به همراه http://) در کادر مخصوص پينگ در بالای صفحه اصلی ليست وارد کرده و بر روی دکمه «ارسال پينگ» کليک کنيد تا در عرض چند دقيقه، لينک شما به بالای ليست بيايد و دوستان از يادداشت جديد در وبلاگتان مطلع شوند.
    موفق و سربلند باشيد

  10. massoud Says:

    بسيار جالب بود

  11. Alfonso Says:

    قشنگی قسمت ماست که ما بهم نمی رسیم

  12. Alfonso Says:

    به نظر من ما ادمها هستیم که دنیا را بد می کنیم و مگر نه که در قران آمده که دنیا مزرعه آخرت است پس از همین جا باید به مکان بهشت برسیم

پاسخی بگذارید

